Saturday, April 02, 2011

چهار سوال از هیلاری کلینتون

پیام نوروزی آقای اوباما لااقل در تئوری، از سوی مردم ایران پاسخی مناسب به شعار "اوباما اوباما یا با اونا یا با ما" تلقی شده است، اما از آنجا که ملت ایران در سی سال گذشته در کوچه های تنگ و پرپیچ و خم تحولات سیاسی بینشی عمیق پیدا کرده و در تمییز وعده های توخالی و مواضع حقیقی ید طولایی پیدا کرده است، هر چند از این پیام استقبال می کند اما همچنان منتظر اقدامات عملی نشات گرفته از این پیام در آینده نزدیک است. حضور خانم کلینتون در برنامه های محبوب و پربیننده "پارازیت" و "نوبت شما" را نیز می توان در راستای همین مواضع امیدبخش ارزیابی نمود. دولت آمریکا که در طی تاریخ کشور ما با اقدامات خود تنها به بی اعتمادی ها دامن زده و بذر تندروی و بنیادگرایی را کاشته است در این برهه حساس بایستی مشخص کند که این گرایش به مردم ایران یک اقدام مقطعی و تاکتیکی و ناشی از شکست مذاکرات پشت پرده با رژیم ایران صورت می گیرد یا یک تغییر استراتژیک در این زمینه صورت گرفته است؟ دولت آمریکا خوب می داند که طی 17 سال تحریم کمرشکن کشور عراق با تشدید فقر اقتصادی و فرهنگی، یاریگر ریشه دواندن تروریسم و بنیادگرایی در این کشور بود و جالبتر آنکه سرانجام نیز برای مبارزه با همین تروریسمی که خود از بانیان تقویت آن بود حضور خود را در عراق و جنگ در آن کشور توجیه می کند. با این توضیح پیامهای اخیر مسوولین آمریکا را به ملت ایران با تحریمهای کمرشکن آن کشور علیه مردم ایران چطور می شود با یکدیگر جمع کرد. برای اختصار چند سوال را برای طرح از خانم کلینتون مطرح می کنم:

1- اولین اقدام عملی و موثر دولت آمریکا برای این موضعگیری جدید چیست؟ لازم به ذکر است که این اقدامات بایستی برای مردم جذابیت داشته و دارای ارزشی متناسب با این تغییر موضع باشند. اقداماتی نظیر فرآهم آوردن "پوشش اینترنت همگانی ماهواره ای" که زمانی در کنگره آمریکا مطرح شد اما سرنوشت آن در هاله ای از ابهام فرو رفت را از این قبیل اقدامات می توان شمرد نه فقط چند قطعنامه و بیانیه و یا تحریم چند تند از مسوولین. دولت آمریکا چه اقدامات عملی جذابی در این زمینه صورت خواهد داد؟ سرنوشت پوشش اینترنتی سرانجام به کجا کشید؟

2- محدودیت صدور یا تمدید ویزای برای دانشجویان ایرانی در خارج کشور بخصوص در آمریکا و اخیرا در انگلستان و سایر اروپا کارنامه سیاهی سرشار از بی اعتمادی نسبت به غرب در ذهن جوانان ایرانی برجای گذاشته که از علائم واضح خصومت غرب با ملت ایران محسوب می شود. دولت آمریکا در این زمینه چه برنامه ای را در آینده دنبال خواهد کرد؟


3- تحریمهای اقتصادی ایران که جیبهای رانتخواران در راس قدرت را انباشته و کمر مردم عادی را شکسته است چه جایی در سیاست جدید دولت آمریکا مبنی بر همراهی با مردم ایران دارد؟ اخیرا دولت آمریکا برای هدفمند کردن و موثر کردن تحریمها اقداماتی موثر از قبیل دخالت برخی چهره های معتمد ایرانی نظیر خانم شیرین عبادی در تنظیم تحریمها نموده است، آیا در پی این اقدام در همه زمینه های تحریمهای اقتصادی و سیاسی راهکارهای مشابه دیگری هم در نظر گرفته شده است؟

4- هر از چندگاهی شایعاتی مبنی بر مذاکرات پشت پرده برخی مقامات ایرانی با دولت آمریکا در ایران منتشر می شود که سوابق نشان می دهد برخی از آنها چندان بیراه نیست. این شایعات ضربه های مهلکی به چهره دولت آمریکا نزد مردم ایران می زند و بر بی اعتمادی ها نسبت به دولت آمریکا می افزاید. سوالم این است که دولت آمریکا در پی اظهارات اخیر آقای اوباما چگونه به مردم ایران تضمین خواهد داد که هرگز در هیچ مذاکره ای که در آن حقوق و مطالبات مردم ایران فراموش شده باشد وارد نخواهد شد؟