Friday, January 18, 2008

سنگسار- بخش دوم

در متن قرآن نيز اشاره اي به سنگسار نشده است گرچه پيامبر در چند مورد معدود شخصا حكم سنگسار زاني را صادر كرده است. در ميان كشورهاي اسلامي هم تنها ايران، سودان، ليبي، عربستان سعودي و امارات متحده عربي اين قانون را در قوانين كيفري خود گنجانده اند. اصولا پايه و اساس قباحت اعدام همراه با شكنجه، در اين يافته علمي نهفته است كه انسان چندان هم كه ادعا شده است در مورد اعمال خود مختار نيست. اين واقعيت با يافته هاي علم ژنتيك روز به روز تقويت مي شود. دانشمندان هر روز بيشتر به اين نكته نزديك مي شوند كه آدمي جمع جبري ژنتيك و محيط (اكتساب) است. امروزه زمينه بسياري از بيماريها و رفتار ها در ژنهايي خاص رديابي شده است. حتي ژني كه منجر به پرخاشگر شدن افراد و در نتيجه آسيب پذيري آنها به ارتكاب جنايت است شناخته شده و "ژن جنايت" نام گرفته است. به عنوان مثال، خود را با قاتلي شرور و جاني مقايسه كنيد . اكثر جنايتكاران از خانواده هاي از هم پاشيده و پر از مشكل (اثرات محيط) مي آيند. برخي ذاتا استعداد پرخاشگري و جنايت را به ارث برده اند. چند وقت پيش مصاحبه متخصصي را گوش مي كردم كه در مورد اعتياد و نقش ژنتيك در آن توضيح مي داد. بنابر گفته هاي او مطالعات علمي نشان داده است كه استعداد معتاد شدن به مواد مخدر از نوعي ژن سرچشمه مي گيرد. برخي افراد تشنه مخدراتند و از پشت كوه هم كه شده آن را مي يابند و از استعمال آن لذت مي برند، در حاليكه دسته ديگري هستند كه از لحاظ ژنتيكي تمايل بسيار اندك يا حتي تضادي با مخدرات دارند كه حتي اگر جلويشان كوهي از ترياك بريزيد لب نخواهند زد چون رغبتي به آن ندارند. بنابر اين يك فرد كه مرتكب جنايتي مي شود گرچه شايسته مجازات يا حذف از جامعه براي جلوگيري از خطرات بعدي است، اما كاملا هم در مقابل عملي كه انجام داده مختار نيست. يعني اگر شما هم ژنهاي او را داشتيد و در محيطي كه او پرورش يافته بزرگ مي شديد، و در آن موقعيت جنايت قرار مي گرفتيد بي شك همان اقدام جنايي را مرتكب مي شديد. اين ذات تبعيض آميز طبيعت است كه برخي با ژنهاي مصاعد در محيطهاي خانوادگي و اجتماعي مطلوب به خود مي بالند اما برخي ديگر چه از لحاظ وراثت و چه محيط تربيت ، بد شانسي مي آورند. پس ضمن مجازات يا اعدام لزومي براي شكنجه خاطي وجود ندارد، حال چه رسد به خطاي زنا كه شدت قباحت آن در جوامع مختلف بسيار متفاوت ارزيابي شده و در جوامع پيشرفته جزو قلمرو شخصي افراد محسوب مي شود. اين طرز تلقي از انسان و وابسته كردن رفتار و كردار او به ژنتيك و محيط پرورش او، البته پيامد هاي فراگير تري نيز داشته است، تا جاييكه اصولا فلاسفه و دانشمندان ملحد، فلسفه جهنم را زير سوال برده اند و استدلالشان اين است كه چرا انساني كه نه در محيط تولد و پرورش خود و نه در چيدمان ژنهاي خود نقشي ندارد اينگونه سخت بايستي براي خطاهايي كه در دنيا كرده است عذاب ببيند؟! چرا يكي كه در خانواده اي تحصيلكرده متولد شده ،مدارج عالي را طي مي كند و خطاي كمتري مرتكب مي شود به بهشت برود و كسي كه از اقبال (احتمال) بد در خانواده اي بزهكار و متلاشي متولد شده و كودكي او سرشار از سرخوردگي و عقده است در جهنم به خاطر خطاهاي بيشتري كه مرتكب شده در آتش خشم خدا روزي هزار بار مي سوزد؟ كه البته در پاسخ به اين شبهات باورمندان جوابهايي هم داده اند از جمله اينكه سيستم قضاوت خداوند به اين سادگي هم نيست كه بشر مي پندارد و پيامبران جهت تقريب اين مسايل به ذهن بشر به تمثيل بهشت و جهنم اكتفا كرده اند. علي اي حال ، اين بحث ديگري است. و بحث ما بحث اعدام بدون شكنجه بود. به اميد روزي نه چندان دور كه اين مجازات از احكام كيفري ايران حذف شود و حريم خصوصي افراد به خود آنان واگذار شود..

No comments: